Rancangan
Pengajaran Harian
Tarikh : 30 Mac, 2012 ( Hari Jumaat )
Mata
pelajaran :Bahasa
Melayu
Kelas :
1 Gigih
Masa : 8.00 pagi – 8.30
pagi
Bil
Pelajar : 28 orang
Tajuk : Jiran Saya
Fokus
utama :1.2 Membaca dan
memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada
pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.2.1
Membaca dan memahami perkataan yang mengandung dua atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding dan konsonan bergabung yang
betul.
Fokus
sampingan : 3.2 Menulis secara
mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
3.2.4 Menulis perkataan yang
mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding dan konsonan
bergabung dengan betul dan tulisan yang kemas.
Objektif : Pada akhir pengajaran,
murid dapat:
i.
Membaca perkataan
mengandungi dua atau tiga suku kata dengan sebutan yang betul.
ii.
Membaca dan menyatakan erti
perkataan dengan betul.
iii.
Menulis perkataan yang
mengandungi dua atau tiga suku kata dengan betul dan tulisan yang kemas.
Pengetahuan Sedia Ada :
Murid-murid dapat menyebut suku kata tertutup dan
terbuka dengan
betul.
Nilai :
Bekerjasama
Kemahiran : Belajar cara belajar—bacaan intensif,
kemahiran menulis
Bahan : kad huruf , kad perkataan, puzzle , kad
gambar
lembaran kerja
Langkah/
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajarn
|
Pembelajaran
|
Catatan
|
Masa
|
Aktiviti
guru
|
Aktiviti
murid
|
||
Set
induksi
(
5 minit)
|
Vokal
a,e,I,o,u
Vokal
berganding
ai,io,ia,ui
|
1.
Guru menampalkan kad huruf vocal pada badan murid.
2. Guru memperkenalkan vocal
berganding.
|
1.Murid
membaca huruf vocal a,e,I,o,u
2.
Murid-murid mendengar dan mengenal vokal berganding
|
BBM:
kad huruf vokal
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Benda-benda
dalam ruang tamu
Vokal
berganding.
piala,biola,
piano
,ais
kuih,radio,
|
1.Guru
mempamerkan kad gambar
2.Guru
meminta murid menamakan benda-benda yang terdapat pada kad gambar.
3.Guru
memberi jawapan yang betul.
4.Guru
membimbing murid menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi vokal
berganding.
|
1.Murid-murid
melihat gambar dengan teliti.
2.Murid-murid
menamakan benda-benda berdasarkan gambar.
3.Murid-murid
mendengar.
4.Murid-murid
membaca dan mengeja perkataan yang mengandungi vokal berganding secara kelas
dan individu.
|
KBT:
Belajar
cara belajar
KP:
Interpesonal
BBM:
Buku
teks, kad
perkataan
(
lampiran 1 )
|
Langkah
2
(10
minit)
|
Benda-benda
dalam ruang tamu
Puzzle
gambar piano,biola,ais,kuih,radio,piala
|
1.Guru
mengeluarkan sampul yang berisi puzzle (benda-benda dalam ruang tamu.) 2.Guru
meminta murid menyusun puzzle.
|
1.Murid-murid
dibahagikan kepada enam kumpulan.
2.Murd-murid
menyusun puzzle dalam kumpulan.
|
Bermain
sambil belajar
Nilai:
bekerjasama
BBM:
puzzle
( lampiran
2 )
|
Rumusan
(5
minit)
|
1.Guru
membuat rumusan.
2.Guru
mengajak murid mengeja dan menyebut sekali lagi suku kata.
3.Guru
meminta murid menulis perkataan yang sesuai pada gambar.
|
1.Murid
mendengar rumusan.
2.Murid
membaca suku kata secara kelas dan
individu.
3.Murid
membuat lembaran kerja.
|
KBT:
Kemahiran
menulis
Lembaran
kerja
|
|
No comments:
Post a Comment